Laaggeletterden zijn het eerst de klos in verzorgingsstaat

 Als de regels ingewikkeld worden en loketten sluiten, raken laaggeletterden het eerst de weg kwijt.


Als de samenleving ingewikkelder wordt, zijn laaggeletterden het eerst de klos. Zij haken af en vallen uit omdat ze geen wijs kunnen worden uit de brieven die ze krijgen en online de weg kwijtraken. De overheid moet deze uitsluiting op grond van taalvaardigheid aanpakken. Bij zo'n strijd voor eenvoud en persoonlijk contact heeft iedere burger baat, omdat het de overheid dwingt om helder te communiceren en optimaal toegankelijk te zijn.

Hoe slechter het met je gaat, hoe meer post je krijgt van de overheid en hoe meer formulieren je moet invullen


Hoe slechter het met je gaat, hoe meer post je krijgt van de overheid en hoe meer formulieren je moet invullen. De verzorgingsstaat die bedoeld is om zekerheid te verschaffen, wordt zo een bron van onzekerheid. Wat een steun in de rug moet zijn, wordt een bron van machteloosheid. Het is een van de oorzaken van de wijdverbreide onvrede.

Als er één groep is die bij uitstek last heeft van deze tragiek, dan zijn het mensen die laaggeletterd zijn. Als de samenleving ingewikkelder wordt en gericht is op efficiëntie en hoge productiviteit, merken zij dat als eersten.

In Nederland zijn zo'n 2,5 miljoen mensen laaggeletterd


Het verhaal van Dicky Gingnagel, die onlangs is gekozen tot Taalheld van het jaar, is illustratief. Hij werkte in een parkeergarage en kon daar lang verbloemen dat hij slecht kon lezen en schrijven. Als het tijd werd om het dagrapport op te tekenen, zorgde Gingnagel dat hij net een extra rondje maakte. Als hij terugkwam had zijn collega alles al opgeschreven. Het werkte goed, tot de gemeente Amsterdam, die de parkeergarage runde, ging bezuinigen. 'De gemeente zei: die tweede persoon gaat weg, je gaat maar alleen zitten. En toen kwam ik mijn eigen tegen.'

In Nederland zijn zo'n 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Ze hebben flinke moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Het gaat om jong en oud, met en zonder migratiegeschiedenis, in de stad en daarbuiten. Het zijn mensen die bij de dokter of bij de gemeente liever zeggen dat ze hun bril zijn vergeten. Ze staan hoog in de verkeerde lijstjes. Ze hebben drie keer zo vaak een uitkering. Ze gaan zes jaar eerder dood en leven gemiddeld negentien jaar minder in goede gezondheid. Onderzoek in Venlo liet zien dat een op de vijf inwoners moeite had met een zin als 'driemaal daags innemen'. Terecht zeggen haast alle grote politieke partijen dat er meer aandacht moet komen voor deze groep.

Vergeten wordt dat de overheid ook een taalplicht heeft, een verplichting om helder en begrijpelijk te communiceren


Bij de plannen van de meeste politieke partijen staat (vervolg)onderwijs voor de laaggeletterde centraal, het taalrecht van de burger. Maar vergeten wordt dat de overheid ook een taalplicht heeft, een verplichting om helder en begrijpelijk te communiceren. Brieven van de overheid zijn vaak nodeloos ingewikkeld.

In de brievenbus van Mevrouw De Vries laat Stephan Steinmetz zien hoe zijn oudere, gehandicapte buurvrouw in acht jaar tijd tweeduizend brieven krijgt van allerlei (semi)overheidsinstanties. Dat is bijna vijf brieven per week. Steinmetz ziet een simpele wetmatigheid: hoe slechter het met je gaat, hoe meer post je krijgt van de overheid. Al die brieven geven mevrouw De Vries de zenuwen.

Bij de Sociale Verzekeringsbank laten ze wijzigingen in brieven bekijken door een testpanel van laaggeletterden


Een taalplicht betekent niet dat de overheid alles in jip-en-janneketaal moet zeggen. Het betekent wel dat de overheid permanent aandacht moet hebben voor hoe brieven worden verstaan. De gemeente Utrecht begrijpt dat een overheid die onduidelijk communiceert zijn eigen problemen creëert. Elke burger die een onbegrijpelijke brief krijgt, mag die retour sturen naar de gemeente met een streep door moeilijke zinnen. Bij de Sociale Verzekeringsbank laten ze wijzigingen in brieven bekijken door een testpanel van laaggeletterden.

Helaas zijn zulke initiatieven nog eerder de uitzondering dan de regel. Dat is zonde, want kleine verschillen kunnen grote effecten hebben. Door boven een brief helder het besluit te zetten, weten burgers waar ze aan toe zijn. Ook mooi zou een vast symbool zijn (een cirkel met 'abc' erin) waarop je bij websites kan klikken om een eenvoudige uitleg te krijgen.

Heldere communicatie is een goed begin, maar niet genoeg. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven hebben liever te maken met iemand van vlees en bloed dan met digitale communicatie.
De overheid dreigt nu tegelijkertijd prominent aanwezig te zijn met een stortvloed aan brieven en afwezig te zijn wanneer loketten worden gesloten en communicatie wordt geautomatiseerd. Gingnagel: 'Mensen weten niet welke stappen ze kunnen zetten en komen alleen maar dieper in de problemen. Ze zien de overheid niet meer zitten. Ze schoppen overal tegenaan, ze zijn overal boos om. Maar ze willen juist geholpen worden.' Uiteindelijk kost dat ook de gemeenschap veel geld, wanneer mensen ziek worden, in de schulden raken of in de maatschappelijke opvang belanden.

Gingnagel is een succesverhaal. Hij ging terug naar school, betaalde zijn schulden af en zet zich nu in voor andere laaggeletterden. Hij roept hen op zich niet te schamen. 'Mensen denken vaak dat het hun eigen schuld is dat ze niet goed geholpen worden. Dat ze dom zijn. Maar iedereen heeft recht op een stukje hulp.'

Laaggeletterden zijn de kanarie in de kolenmijn van de verzorgingsstaat


De beste manier om professionals te laten leren hoe de overheid zelf laaggeletterden uitsluit is door laaggeletterden hun verhaal te laten doen. Bijvoorbeeld door ervaringsdeskundigen een rol te geven in sociale wijkteams.

Laaggeletterden zijn de kanarie in de kolenmijn van de verzorgingsstaat. Als de regels ingewikkeld worden en loketten verdwijnen, raken zij het eerst de weg kwijt.

Hoe meer we uitsluiting op grond van taalvaardigheid bestrijden, hoe eenvoudiger de overheid voor ons allemaal wordt. Door laaggeletterden tegemoet te komen, doen we iedere burger een plezier.

bron: Volkskrant.nl

$type=one$count=5$p=1$meta=0$show=/p/nieuws.html

$type=blogging$cate=1$count=10$meta=0$p=1$show=/p/faq.html

$type=two$count=10$meta=0$p=1$show=/p/formulieren.html

$type=three$h=200$c=9$p=1$meta=0$show=/p/ons-aanbod.html

$type=one$c=5$meta=0$rm=0$p=1$show=/p/vormen.html

$show=/p/over-ons.html

In de kijker_$type=sticky$count=4$cate=1$meta=0$hide=home

Naam

bewindvoering,3,faq,8,formulier,5,in de kijker,16,nieuws,28,ons aanbod,9,taken,1,verwachtingen,7,vormen,2,
ltr
item
Helder Bewindvoeringen: Laaggeletterden zijn het eerst de klos in verzorgingsstaat
Laaggeletterden zijn het eerst de klos in verzorgingsstaat
https://4.bp.blogspot.com/-WaqAfK9AzYg/WR7KwrUE1cI/AAAAAAAAAOU/DZUZb6kMoRokgWKAlEN8Kc8-XWpqJJuGwCLcB/s400/boek%2Ben%2Bbril.png
https://4.bp.blogspot.com/-WaqAfK9AzYg/WR7KwrUE1cI/AAAAAAAAAOU/DZUZb6kMoRokgWKAlEN8Kc8-XWpqJJuGwCLcB/s72-c/boek%2Ben%2Bbril.png
Helder Bewindvoeringen
http://www.helderbewindvoeringen.nl/2017/05/laaggeletterden-zijn-het-eerst-de-klos.html
http://www.helderbewindvoeringen.nl/
http://www.helderbewindvoeringen.nl/
http://www.helderbewindvoeringen.nl/2017/05/laaggeletterden-zijn-het-eerst-de-klos.html
true
1643942329402780539
UTF-8
Laad alle berichten Geen berichten gevonden BEKIJK ALLES Ontdek meer Antwoord Cancel antwoord Delete door Home BLZ BERICHTEN Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN LABEL ARCHIEF ZOEKEN ALLE BERICHTEN Geen zoekresultaten gevonden Terug Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zopas 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy